Toimintakertomus 2016

Vuosi 2016 oli erotuomarikerhomme 64. toimintavuosi.

FC Jazz putosi Ykkösestä Kakkoseen. MuSa taisteli nousukarsinnoista Ykköseen, mutta kausi päättyi harmillisesti, joten Musa jatkaa tulevallakin kaudella Kakkosessa. PPT tippui Kakkosesta, ja TOVE nousi Länsi-Suomen piirin Kolmoseen.

Naisten puolella NiceFutis tippui vuosien kangertelun tuloksena Ykköseen.

Pori Futsal sijoittui hienosti neljänneksi Futsalin Ykkösessä. Naisten puolella MuSaFutsal sijoittui kauden päätteeksi Naisten Liigassa hienosti kolmanneksi.

Johtokunta kokoontui kauden aikana neljä kertaa. Johtokunnan 2016 muodostivat:

Antti Kemppinen jäsen (varapuheenjohtaja)
Eerik Hyöty jäsen
Ville Tiljander jäsen

Matti Lindström toimi toiminnantarkastajana sekä Jussi Astokari varatoiminnantarkastajana.

Erotuomaritehtäviin piirin virallisiin sarjoihin osallistui jäsenistä 57 (54+3) henkilöä.  Jäsenmaksun maksaneita oli kaikki jäsenmaksuvelvolliset (57/57) (lisäksi 4 kannatusjäsenmaksua) henkilöä. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta (16 henkilöä: jalkapallo 13 ja futsal 3) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana muutamia virkistystapahtumia. Saunatila Tornin tiloissa vietettiin pikkujoulut joulukuussa, osallistujia noin 40 henkilöä. Tilaisuuden laatuun panostaminen näkyy menopuolella, mutta tällä tavoin saadaan tilaisuuteen hyvin väkeä liikkeelle. Lisäksi järjestettiin PoriCupin sauna elokuussa AKT:n saunatiloissa.

Kerhon nettisivut ovat olleet edelleen aktiivisessa käytössä. Sivut ovat osoitteessa porinerotuomarit.fi. Sivuja päivitetään tiuhaan tahtiin, sillä kerhotiedotteet löytyvät sivuilta, tilaisuuksista lisätään kuvia ja mm. varastossa olevia kerhotuotteita voi seurata nettisivujen kautta. Lisäksi kerho päivitti harjoitusotteluiden ja turnausten järjestämistä koskevan ohjeen.

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Eerik Hyöty ja Petri Viljanen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Futsalin puolella koulutuksesta ovat huolehtineet Pasi Laiho, Antti Kemppinen sekä Ville Tiljander.

Palloliiton tuella organisoitiin uusien erotuomareiden kummitoimintaa tarkkaillen yhteensä 60 heidän otteluaan pienellä porukalla. Kauden aikana osallistuttiin erotuomaritoiminnan asiantuntijaryhmän toimintaan 1.1.2017 aloittavan Länsi-Suomen piirin toimintaedellytysten parantamiseksi.

Kerho jatkoi Satakunnan piirin ja Rauman erotuomarikerhon kanssa aloitettua pilottihanketta erotuomareiden kehittämiseksi. Pilottihankkeen tueksi aiemmin perustettua erotuomariakatemia nuorten erotuomareiden kehittämiseksi jatkettiin akatemian rehtori Antti Kemppisen johdolla. Akatemiassa olevia nuoria käytiin tarkkailemassa aktiivisesti, ja myös uusia erotuomareita tarkkailtiin. Palloliitto myönsi tukea tarkkailuihin kummitoiminnan muodossa. Tarkkailijoita oli hyvin käytössä, ja tarkkailu hoidettiin hienosti hyvin pienellä ryhmällä.

Kerhon toiminnan kannattamiseksi olimme jo aiemmin ottaneet käyttöön nk. kerhorahan, jonka käyttämistä jatkettiin edelleen. Kerhoraha (1€) pidätetään sen sallineilta erotuomareilta jokaisesta piirin maksamasta sarja- ja harjoitusottelusta.

Uuden Länsi-Suomen piirin muodostaminen vuoden 2017 alusta vaatii paljon pohdittavaa ja asioiden sovittamista. Satakunnan piirin erotuomarivastaavana jatkoi kerhon puheenjohtaja Petri Viljanen.

Porilaisten seurojen huonosta sarjamenestyksestä huolimatta erotuomaririntamalla meillä on kolme kovatasoista liittotuomaria: Petri Viljanen, Eerik Hyöty sekä Antti Kemppinen. Menneellä kaudella kerhomme jäsen Petri Viljanen vihelsi 16 Veikkausliigaottelua, kaksi Ykkösen ottelua sekä osallistui pohjoismaiseen erotuomarivaihtoon Norjassa ja Ruotsissa. Kerhomme jäsen Eerik Hyöty avusti sekä Veikkausliigan (6) että Ykkösen (10) otteluissa. Eerik Hyöty pääsi avustamaan myös yhdessä U15-maaottelussa. Kerhomme jäsen Antti Kemppinen vihelsi Futsalin Liigaa (1) Ykköstä (13), ja avustaen jalkapallon puolella Ykkösessä (12). Liiton peleissä on ollut mukana myös muita lupaavia ja kehityskelpoisia erotuomareita. Kerhomme jäsenistä Ville Tiljander ja Pertti Peltola kunnostautuivat jalkapallon puolella paikallistarkkailijoina. Ville Tiljander toimi lisäksi futsalin puolella valiotarkkailijana.

Turnauksien hoitamiseen kerhon erotuomareita pyydettiin entiseen tapaan. Suurimpana turnauksena oli PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli noin 480 kappaletta. Yhteensä turnauksissa hoidettiin noin 800 tehtävää. Kerhon kautta välitettyjä harjoitusotteluita tuomarivat vihelsivät noin 60 kappaletta. Onneksi myös reservierotuomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen.  Lisäksi jotkin erotuomareistamme osoittivat jälleen kerran turnauksissa uskomatonta venymiskykyä sekä turnauskestävyyttä.

Erotuomarikerhomme muisti myös seuraavia pitkäaikaisia kerhotoimijoita esinepalkinnoin: Jussi Astokari (80v), Pertti Peltola (60v) ja Matti Savolainen (50v). Kerhotuotevalikoima päivitettiin.

Lupaava erotuomari: Jori Luukko
Futsaltuomari: Antti Kemppinen
Respect-erotuomari: kysely
Ollin kuppi: Marko Räsänen

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2016 olivat Saku Laaksonen (gentleman-pelaaja/valmentaja, FC Jazz) ja Patrik Raitanen (lupaava juniori, FC Jazz).

Talous (tilanne 31.12.2016)
Käyttötili 1450,35€