Toimintakertomus 2015

Ykkösessä FC Jazzin onnistui säilyttää sarjapaikkansa sijoituttuaan seitsemänneksi. Kakkosen sarjanousija MuSa sijoittui hienosti toiseksi vahvan alkukauden siivittämänä. FC Jazz 2 voitti Tampere-Satakunta Kolmosen yli kymmenen pisteen erolla ja nousi näin tulevaksi kaudeksi Kakkoseen. Tampere-Satakunta Kolmosessa satakuntalaisseuroista pelasi myös TOVE sijoittuen sarjan viimeiseksi.

NiceF sijoittui Naisten Liigan runkosarjassa viimeiseksi, mutta onnistui säilyttämään sarjapaikkansa sijoituttuaan alaloppusarjan toiseksi.

Futsalin puolella MusaFutsal (ent. Pori Futsal) sijoittui miesten Ykkösessä viidenneksi ja naisten futsal-liigassa neljänneksi.

Satakunnan piirin kilpailupäällikön vaihtuminen aiheutti erotuomaritoiminnassa haasteita. Vuosi 2015 oli erotuomarikerhomme 63. toimintavuosi.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 4 kertaa. Johtokunnan 2015 muodostivat:

Antti Kemppinen jäsen (varapj.)
Aaro Ollila  jäsen
Marko Räsänen jäsen (harjoitusvastaava)

Erotuomaritehtäviin piirin virallisiin sarjoihin osallistui jäsenistä 66 henkilöä. Jäsenmaksun maksaneita oli lähes kaikki jäsenmaksuvelvolliset; 53/54 (lisäksi 6 kannatusjäsenmaksua) henkilöä. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta (19 henkilöä: jalkapallo 15 + futsal 4 henkilöä) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty. Muutamalta eniten kerhorahaa keränneeltä erotuomarilta ei jäsenmaksua peritty johtokunnan päätöksen mukaisesti.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana muutamia virkistystapahtumia. Soman saunatiloissa vietettiin kauden päättäjäiset pikkujoulujen sijasta lokakuussa, osallistujia 30 henkilöä. Tilaisuuteen panostettiin, ja sen huomaa osallistujamäärästä. Lisäksi saatuamme liput Suomen Palloliitolta järjestimme kerhon halukkaille jäsenille pienikustanteisen matkan jalkapallon A-maaotteluun Suomi-Unkari 13.6. Nuorille erotuomareille järjestettiin marraskuussa yhteinen tapahtuma keilauksen ja ruokailun merkeissä.

Kerhon nettisivut ovat edelleen aktiivisessa käytössä. Kävijöitä on tasaiseen tahtiin, eniten kävijöitä vuoden aikana saavutti valitettava uutinen erotuomariin kohdistuneesta tappouhkauksesta. Sivut ovat osoitteessa porinerotuomarit.fi. Sivuja päivitetään tasaiseen tahtiin, sillä kerhotiedotteet löytyvät sivuilta, tilaisuuksista lisätään kuvia sekä liiton erotuomareidemme kuulumisia lisätään myös kauden aikana sivuille. Kerho myös päivitti harjoitusotteluiden ja turnausten järjestämistä koskevan ohjeen.

Erotuomariakatemia nuorten erotuomareiden kehittämiseksi käynnistyi akatemian rehtori Antti Kemppisen johdolla. Erityisesti akatemiassa olevia nuoria käytiin tarkkailemassa aktiivisesti, mutta myös uusia erotuomareita tarkkailtiin. Palloliitto myönsi tukea tarkkailuihin kummitoiminnan muodossa. Erotuomarikerho tuplasi liiton tuen tarkkailun laadun ja määrän parantamiseksi. Kerholle hankitulla HD-tasoisella videokameralla kuvattiin paljon otteluita tarkkailun tueksi. Akatemia järjesti ottelumatkan Veikkausliigaotteluun Turkuun. Tarkkailijoita oli melko pieni ryhmä, sillä lähes 100% tarkkailuista suoritettiin akselilla Kemppinen-Räsänen-Tiljander-Viljanen.

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Antti Kemppinen ja Petri Viljanen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Futsalin puolella koulutuksesta ovat huolehtineet Antti Kemppinen, Ville Tiljander sekä Petri Viljanen.

Kerhon toiminnan kannattamiseksi olimme jo aiemmin ottaneet käyttöön nk. kerhorahan, jonka käyttämistä jatkettiin edelleen. Kauden päätöstilaisuudessa palkittiin ansioituneita kerhoviheltäjiä.

Satakunnan piirin erotuomarivastaavana jatkoi edellisvuosien tapaan kerhon puheenjohtaja Petri Viljanen.

Menneellä kaudella kerhomme jäsen Petri Viljanen vihelsi 17 Veikkausliigaottelua, 1 Ykkösen ottelun, oli 4. erotuomarina U17 EM-karsintaottelussa sekä osallistui pohjoismaiseen erotuomarivaihtoon viheltäen ottelun Islannissa ja Tanskassa. Johtokunnan jäsen Antti Kemppinen vihelsi Futsalin liigaa kaksi ottelua ja ykköstä 13 ottelun verran. Antti avusti kymmenessä jalkapallon Ykkösen ottelussa. Kerhomme jäsen Eerik Hyöty avusti ensimmäistä kertaa Veikkausliigassa (yksi ottelu), Ykkösessä 15 ottelussa, yhdessä Ykkösen nousukarsinnan ottelussa, kahdessa LiigaCupin ottelussa sekä yhdessä U19-maaottelussa. Liiton peleihin saatiin mukaan myös muita lupaavia ja kehityskelpoisia erotuomareita. Esimerkkinä mainittakoon mm. Santeri Ojala, joka viheltää nykyisin Futsalin Ykköstä. Jalkapallon puolella paikallistarkkailijana kunnostautuivat Pertti Peltola sekä Ville Tiljander. Futsalin puolella valiotarkkailijana jatkoi Ville Tiljander.  Petri Viljanen toimi futsalissa valiodelegaattina. Antti Kemppinen jatkoi futsalvalioerotuomarina koko kauden.

Erotuomaritoimintaa leimasivat vieläkin kauden aikana turhan monet poissaolot. Turnauksien hoitamiseen kerhon erotuomareita pyydettiin entiseen tapaan. Suurimpana turnauksena oli PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli noin 550 kappaletta. Yhteensä turnauksissa tuomittiin noin 940 ottelua. Kerhon kautta välitettyjä otteluita tuomarivat vihelsivät noin 80 kappaletta. Onneksi myös reservierotuomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen.  Lisäksi osa erotuomareistamme osoittivat jälleen kerran turnauksissa uskomatonta venymiskykyä sekä turnauskestävyyttä.

Erotuomarikerhomme muisti seuraavia jäseniämme huomionosoituksin: Cyrill Barrett (50-vuotta), Yrjö Salo (60-vuotta) sekä Pentti Levola (70-vuotta). Myös piirin kilpailupäällikön Jouni Ahlin eläköityminen huomioitiin.

Kerhotuotevalikoima uudistettiin tehtyämme yhteistyösopimuksen Stadiumin kanssa Niken tuotteista. Nykyinen tuotevalikoima koostuu talvi- ja tuulitakista, verryttelyhousuista, teknisestä paidasta ja t-paidasta, varustekassista sekä muualta tilattavasta pipo- ja hanskasetistä.

Lupaava erotuomari: Justus Willman
Futsaltuomari: Antti Kemppinen
Respect-erotuomari: Alina Koulik
Ollin kuppi: Jan Fröberg

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2015 olivat Ilkka Santahuhta (gentleman-pelaaja, FC Jazz) ja Tuure Mäntynen (lupaava juniori, FC Jazz).

Talous (tilanne 31.12.2015)
Käyttötili 1942,53€