Toimintakertomus 2014

Vuosi 2014 oli erotuomarikerhomme 62. toimintavuosi.

Jalkapallokausi porilaisittain katsottuna onnistui melko hienosti. Ykkösessä FC Jazzin onnistui säilyttää sarjanousijana sarjapaikkansa nipin napin Ykkösessä sijoituttuaan kahdeksanneksi. MuSa voitti Tampere-Satakunta Kolmosen yli kymmenen pisteen erolla ja nousi näin tulevaksi kaudeksi Kakkoseen. Tampere-Satakunta Kolmosessa satakuntalaisseuroista pelasi myös TOVE säilyttäen sarjapaikkansa.

NiceF sijoittui lopulta Naisten Liigassa sijalle 8. säilyttäen sarjapaikkansa. Naisten Kakkosessa NiceFutiksen kakkosjoukkue sijoittui sijalle 7.

Nuorten puolella FC Jazz pelasi A-nuorten Ykköstä voittaen sarjansa jäätyään SM-karsintasarjassa sijalle 6. Musan B-juniorit pelasivat nuorten Ykköstä sijoituttuaan sarjassa viimeiseksi pisteittä. NiceFutiksen B-tytöt pelasit SM-sarjaa sijoittuen kauden päätteeksi eteläisen lohkon alaloppusarjan viimeiseksi.

Pori Futsal sijoittui ensimmäisellä Futsal Ykkösen kaudellaan runkosarjassa kahdeksanneksi.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 5 kertaa. Johtokunnan 2014 muodostivat:
Antti Kemppinen jäsen (varapj., harjoitusvastaava)
Aaro Ollila jäsen
Marko Räsänen jäsen

Erotuomaritehtäviin piirin virallisiin sarjoihin osallistui jäsenistä 57 (54+3) henkilöä. Jäsenmaksun maksaneita oli lähes kaikki jäsenmaksuvelvolliset; 50/52 (lisäksi 4 kannatusjäsenmaksua) henkilöä. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta (25 henkilöä: jalkapallo 21 + futsal 4 henkilöä) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty. Viideltä eniten kerhorahaa keränneeltä erotuomarilta ei jäsenmaksua peritty vuosikokouksen päätöksen mukaisesti.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana muutamia virkistystapahtumia. Lasikellarin tiloissa vietettiin kauden päättäjäiset pikkujoulujen sijasta lokakuussa, osallistujia 30 henkilöä. Tilaisuuden laatuun panostaminen näkyy menopuolella, mutta tällä tavoin saadaan tilaisuuteen hyvin väkeä liikkeelle. Lisäksi saatuamme liput Suomen Palloliitolta järjestimme kerhon halukkaille jäsenille (11 henkilöä) pienikustanteisen matkan jalkapallon A-maaotteluun Suomi-Kreikka 11.10. Lisäksi tarjoilimme puoliajalla naposteltavaa Ykkösen ottelussa 8.6 FC Jazz – KTP. Osallistuimme myös Raumalla järjestettävään Nuijaturnaukseen 8.11.

Kerhon uudet nettisivut ovat olleet edelleen aktiivisessa käytössä. Sivut ovat osoitteessa porinerotuomarit.fi. Sivuja päivitetään tiuhaan tahtiin, sillä kerhotiedotteet löytyvät sivuilta, tilaisuuksista lisätään kuvia ja mm. varastossa olevia kerhotuotteita voi seurata nettisivujen kautta. Lisäksi kerho laati sosiaalisen median ohjeistuksen jäsenistölleen sekä päivitti harjoitusotteluiden ja turnausten järjestämistä koskevan ohjeen. Kerholle hankittiin myös HD-tasoinen videokamera jalustoineen otteluiden kuvaamista varten. Näin saamme hyvää koulutusmateriaalia hankittua ja kehitettyä erotuomaritoimintaa entisestään.

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Antti Kemppinen ja Petri Viljanen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Futsalin puolella koulutuksesta ovat huolehtineet Ville Tiljander sekä Petri Viljanen.

Kerhon toiminnan kannattamiseksi olimme jo aiemmin ottaneet käyttöön nk. kerhorahan, jonka käyttämistä jatkettiin edelleen. Kerhoraha (1€) pidätetään sen sallineilta erotuomareilta jokaisesta piirin maksamasta sarja- ja harjoitusottelusta.

Satakunnan piirin erotuomarivastaavana jatkoi viime vuoden keväällä valittu kerhon puheenjohtaja Petri Viljanen.

Menneellä kaudella kerhomme jäsen Petri Viljanen vihelsi seitsemän Veikkausliigaottelua, 11 Ykkösen ottelua sekä osallistui U17 Nordic Openiin Tanskassa. Kaiken edellä mainitun lisäksi Viljanen vihelsi myös Futsal-liigaa sekä Futsalin ykköstä (7+7 ottelua). Myös Antti Kemppinen vihelsi Futsalin ykköstä (13 ottelua), Antti avusti viidessä jalkapallon Ykkösen ottelussa sekä kahdessa U15-maaottelussa. Kerhomme jäsen Eerik Hyöty avusti Ykkösessä 15 ottelussa sekä kahdessa U15-maaottelussa. Liiton peleihin saatiin mukaan myös muita lupaavia ja kehityskelpoisia erotuomareita. Esimerkkinä mainittakoon mm. Aaro Ollila, joka valittiin liiton vuoden kestävään koulutukseen sekä Santeri Salonen, joka osallistui futsalin B-poikien SM-lopputurnaukseen Santeri Ojalan kanssa. Nuorista jäsenistämme moni pelaa aktiivisesti, eikä tämä voi olla heijastumatta myös erotuomaripuolelle. Jalkapallon puolella paikallistarkkailijana kunnostautuivat Pertti Peltola sekä Ville Tiljander. Futsalin puolella valiotarkkailijana jatkoi Ville Tiljander. Petri Viljanen toimi futsalissa valiodelegaattina. Antti Kemppinen ja Petri Viljanen jatkoivat futsalvalioerotuomareina koko kauden.

Erotuomaritoimintaa leimasivat vieläkin kauden aikana monet poissaolot. Turnauksien hoitamiseen kerhon erotuomareita pyydettiin entiseen tapaan. Suurimpana turnauksena oli PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli noin 500 kappaletta. Yhteensä turnauksissa hoidettiin noin 900 tehtävää. Kerhon kautta välitettyjä otteluita tuomarivat vihelsivät noin 50 kappaletta. Onneksi myös reservierotuomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen. Lisäksi jotkin erotuomareistamme osoittivat jälleen kerran turnauksissa uskomatonta venymiskykyä sekä turnauskestävyyttä.

Erotuomarikerhomme muisti myös pitkäaikaisia kerhotoimijoita: Jussi Astokari (kerhon eteen tehty merkittävä työ) esinepalkinnolla, Raimo Metsänen (60v) ja Jan Fröberg (60v) palkittiin kerhon viirillä sekä Hannu Järvenpää (60v) esinepalkinnolla. Kerhotuotevalikoima pidettiin entisellään: college- ja tuulipuku, talvitakki, varustekassi, pipo sekä hanskat.

Paras avustava: Antti Kemppinen
Lupaava erotuomari: Jussi Knuutila
Futsaltuomari: Petri Viljanen

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2014 olivat Antti-Pekka Pihlainen (gentleman-pelaaja, MuSa) ja Samuli Virtanen (lupaava juniori, FC Jazz).

Talous (tilanne 31.12.2014)
Käyttötili 2689,03
Kerrostuottotili 3200,41
Osakkeet 5709,00 (ostohinta)
Taselaskelman mukaan varsinaisen toiminnan tulos on 775,95 euroa voitollinen.