Toimintakertomus 2013

Vuosi 2013 oli erotuomarikerhomme 61. toimintavuosi. Juhlimme täysiä vuosia Porin Mieslauluntalolla 16.3.2013. Vieraita kutsuttiin paikalle yhteensä n. 120 henkilön verran, ja juhliin osallistui ilahduttavat n. 90 henkilöä. Juhlissa esiintyi mm. stand up –koomikko ja bändi. Tarjoilut hoidettiin yhteistyökumppanimme Pietniemen Saunatuvan kautta. Juhlissa palkittiin pitkäaikaisesta ja kerhoa kohtaan osoittamasta hienosta työstä Matti Lindström sekä Jussi Astokari. Juhlassa julkistettiin myös kerhomme uusi kunniapuheenjohtaja, pitkäaikainen kerhotoimija Olavi Fast.

Jalkapallokausi porilaisittain katsottuna sisälsi urheiluun kuuluvia hienoja hetkiä ja pettymyksiä. Kakkosessa FC Jazz sijoittui länsilohkon ykköseksi yli kymmenen pisteen erolla toisella sijalla olleeseen TPV:hin. FC Jazz voitti Ykkösen karsinnassa otteluparin EIF:iä vastaan (FC Jazz 2 – EIF 2, EIF 0 – FC Jazz 2), joten FC Jazz nousee tulevaksi kaudeksi 2014 Ykköseen. MuSa sijoittui Kakkosessa sijalle 9. (2. viimeinen) ja tippui kaudelle 2014 Tampere-Satakunta Kolmoseen. Tampere-Satakunta Kolmosessa satakuntalaisseuroista pelasi EuPa, mutta tulevana kautena joukkue pelaa Satakunnan Nelosta. Satakunnan Nelosen voitti TOVE, joka nousi samalla Kolmoseen. NiceF sijoittui lopulta Naisten Liigassa sijalle 10. säilyttäen karsintasarjassa sarjapaikkansa. Naisten Kakkosessa NiceFutiksen kakkosjoukkue sijoittui viidenneksi.

Nuorten puolella FC Jazz pääsi SM-sarjaan sijoittumalla SM-karsintasarjassaan sijalle 2. Näin ollen FC Jazz pelasi kautensa A-nuorten SM-sarjassa sijoittuen hienosti sarjassa kahdeksanneksi. B-poikien SM-sarjassa FC Jazz sijoittui hienosti neljänneksi sijoituttuaan karsintasarjan toiseksi.

NiceFutiksen ja Euran Pallon yhteisjoukkueen tytöt pelasivat B-junioreissa I-divisioonaa ja sijoittuivat keväällä kahdeksanneksi ja syyskaudella toiseksi.

Futsalin puolella FC Jazz sijoittui Futsal-liigan runkosarjassa toiseksi viimeiseksi pudoten Futsalin Ykköseen karsintojen kautta. Tämän seurauksena Ykkösen paikka luovutettiin uudelle perustetulle seuralle PoriFutsalille. Musan Salama sijoittui toiseksi viimeiseksi Futsalin Ykkösessä.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 4 kertaa. Johtokunnan 2013 muodostivat:
Ville Tiljander jäsen ( varapj.)
Aaro Ollila jäsen
Antti Kemppinen jäsen (harjoitusvastaava)

Erotuomaritehtäviin piirin virallisiin sarjoihin osallistui jäsenistä 59 (52+7) henkilöä. Jäsenmaksun maksaneita olivat jo toista kertaa kaikki jäsenmaksuvelvolliset; 54 henkilöä. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta (19 henkilöä, ml. jalkapallo sekä futsal) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana muutamia virkistystapahtumia. Pietniemen saunatuvan tiloissa juhlittiin pikkujoulut marraskuussa, osallistujia 32 henkilöä. Tilaisuuden laatuun panostaminen näkyy menopuolella, mutta tällä tavoin saadaan tilaisuuteen hyvin väkeä liikkeelle. Lisäksi saatuamme liput Suomen Palloliitolta järjestimme aktiivisille kerhotoimijoille (17 henkilöä) pienikustanteisen matkan jalkapallon MM-karsintaotteluun Suomi-Espanja 6.9. Järjestimme myös toukokuussa tilaisuuden seurata Mestareiden liigan finaaliottelua Porin raviradalla.

Kerhon uudet nettisivut ovat olleet aktiivisessa käytössä. Sivut ovat osoitteessa porinerotuomarit.fi. Sivuja päivitetään tiuhaan tahtiin, sillä kerhotiedotteet löytyvät sivuilta, tilaisuuksista lisätään kuvia ja mm. varastossa olevia kerhotuotteita voi seurata nettisivujen kautta.

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Ville Tiljander ja Petri Viljanen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Futsalin puolella koulutuksesta ovat huolehtineet Antti Kemppinen, Ville Tiljander sekä Petri Viljanen.

Kerhon toiminnan kannattamiseksi olimme jo aiemmin ottaneet käyttöön nk. kerhorahan, jonka käyttämistä jatkettiin edelleen. Kerhoraha (1€) pidätetään sen sallineilta erotuomareilta jokaisesta piirin maksamasta sarja- ja harjoitusottelusta.

Satakunnan piirin erotuomarivastaavana jatkoi viime vuoden keväällä valittu kerhon puheenjohtaja Petri Viljanen.

Menneellä kaudella kerhomme jäsen Petri Viljanen vihelsi kuusi Ykkösen ottelua, 14 Kakkosen ottelua, kolme poikien maaottelua sekä Regions Cupin finaalin. Viljanen toimi myös Veikkausliigassa neljännen erotuomarin tehtävissä (7). Kaiken edellä mainitun lisäksi Viljanen vihelsi myös Futsal-liigaa sekä Futsalin ykköstä (8+8 ottelua). Myös Antti Kemppinen vihelsi Futsalin ykköstä (16 ottelua). Tampere-Satakunta Kolmosta vihelsi kerhomme erotuomareista Antti Kemppinen. Liiton peleihin saatiin mukaan lupaavia ja kehityskelpoisia erotuomareita. Kerhomme jäsen Eerik Hyöty nousi liiton tuomariksi avustaen viidessä Ykkösen ottelussa sekä yhdessä poikien maaottelussa. Nuorista jäsenistä moni pelaa myös aktiivisesti, eikä tämä voi olla heijastumatta myös erotuomaripuolelle. Jalkapallon puolella paikallistarkkailijana kunnostautuivat Matti Lindström, Pertti Peltola sekä Ville Tiljander. Futsalin puolella valiotarkkailijana jatkoi Ville Tiljander. Antti Kemppinen ja Petri Viljanen jatkoivat futsalvalioerotuomareina koko kauden.

Erotuomaritoimintaa leimasivat vieläkin kauden aikana monet poissaolot. Turnauksien hoitamiseen kerhon erotuomareita pyydettiin entiseen tapaan. Suurimpana turnauksena oli PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli noin 500 kappaletta. Yhteensä turnauksissa tuomittiin noin 900 ottelua. Kerhon kautta välitettyjä otteluita tuomarivat vihelsivät noin 60 kappaletta. Onneksi myös reservierotuomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen. Lisäksi jotkin erotuomareistamme osoittivat turnauksissa uskomatonta venymiskykyä sekä turnauskestävyyttä.

Erotuomarikerhomme muisti myös pitkäaikaisia kerhotoimijoita: Reino Astokari (80v) palkittiin kerhotakilla sekä Hannu Kaalikoski (50v) kerhon viirillä.

Kerhotuotevalikoimaa monipuolistettiin aiemman verryttelypuvun lisäksi sekä uudistettiin täysin tarjoten paljon erilaisia vaihtoehtoja jäsenistölle. Valikoimiin lisättiin college- ja tuulipuku, talvitakki, varustekassi, pipo sekä hanskat.

Lupaava erotuomari: Santeri Salonen
Futsaltuomari: Petri Viljanen

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2013 olivat Jussi Välilä (gentleman-pelaaja, MuSa) ja Ronald Karlsson (lupaava juniori, FC Jazz).

Talous (tilanne 31.12.2013)
Käyttötili 1913,08
Kerrostuottotili 2141,95
Osakkeet 5487,90
Taselaskelman mukaan varsinaisen toiminnan tulos on -1499,16 euroa tappiollinen.