Toimintakertomus 2012

Vuosi 2012 oli erotuomarikerhomme 60. toimintavuosi.

Jalkapallokausi porilaisittain katsottuna sisälsi urheiluun kuuluvia onnistumisia ja pettymyksiä. FC PoPa Oy haettiin konkurssiin. Kakkosessa FC Jazz sijoittui länsilohkon toiseksi. MuSa voitti Kolmosen ja nousi kaudelle 2013 Kakkoseen. Tampere-Satakunnan kolmosessa porilaisista pelasi myös TOVE sekä MuSa2, mutta tulevana kautena molemmat joukkueet pelaavat Satakunnan Nelosta. Satakunnan Nelosen voitti P-IirotReservi, joka nousi samalla Kolmoseen. NiceF sijoittui lopulta Naisten Liigan yhdeksänneksi. Naisten Kakkosessa NiceFutiksen kakkosjoukkue sijoittui viidenneksi Musan naisten luovuttua sarjasta.

Nuorten puolella FC Jazz aloitti kauden A-nuorten SM-Karsintasarjassa pudoten syyskierrokselle A-nuorten Ykköseen ja sijoittuen hienosti viidenneksi. B-poikien SM-sarjassa FC Jazz sijoittui hienosti neljänneksi sijoituttuaan karsintasarjan kolmanneksi.

NiceF:n tytöt pelasivat B-junioreissa I-divisioonaa ja sijoittuivat keväällä kuudenneksi ja syyskaudella viidenneksi.

Futsalin puolella PoPa sijoittui runkosarjassa seitsemänneksi luovuttaen samalla sarjapaikkansa FC Jazille kaudeksi 2012-2013. Musan Salama olisi muuten pudonnut, mutta säilytti sarjapaikkansa 15 joukkueen Futsalin Ykkösessä luopumisten vuoksi.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 6 kertaa. Johtokunnan 2012 muodostivat:

Ville Tiljander jäsen ( varapj.)
Aaro Ollila jäsen
Antti Kemppinen jäsen (harjoitusvastaava)

Erotuomaritehtäviin piirin virallisiin sarjoihin osallistui jäsenistä 53 henkilöä. Jäsenmaksun maksaneita oli ensimmäistä kertaa kaikki jäsenmaksuvelvolliset; 56 henkilöä. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta (7 henkilöä, ml. jalkapallo sekä futsal) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana ainoastaan yhden virkistystapahtuman: Pietnieman saunatuvan tiloissa juhlittiin pikkujoulut marraskuussa, osallistujia 26 henkilöä. Tilaisuuden laatuun panostaminen näkyy menopuolen kasvuna, mutta tällä tavoin saatiin myös aikaisempien vuosien väkeä paremmin liikkeelle.

Marraskuussa osallistuttiin Raumalla järjestettyyn erotuomarikerhojen väliseen Nuija-turnaukseen.

Kerhon uudet nettisivut toimivat ja ovat aktiivisessa käytössä. Sivut ovat osoitteessa PE-53.fi.

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Ville Tiljander, Antti Kemppinen ja Petri Viljanen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Futsalin puolella koulutuksesta on huolehtinut Henri Karjalainen ja Ville Tiljander.

Kerhon toiminnan kannattamiseksi otimme myös käyttöön nk. kerhorahan, eli jokaisesta piirin alaisesta ottelusta erotuomarilta pidätettiin kerholle 1€. Yhtenäisyyden ja näkyvyyden lisäämiseksi tuomareillemme hankittiin vaaleanpunainen erotuomaripaita.

Satakunnan piirin uudeksi erotuomarivastaavaksi valittiin keväällä kerhon puheenjohtaja Petri Viljanen. Antti Kemppinen valittiin kesällä PE-53 harjoitus- ja turnausotteluvastaavaksi.

Menneellä kaudella II-divisioonassa erotuomarina toimi kerhomme jäsenistä Petri Viljanen (16 ottelua) viheltäen myös Naisten Liigan ottelun. Petri Viljanen toimi myös Veikkausliigassa neljännen erotuomarin tehtävissä (4 ottelua). Lisäksi Petri vihelsi U19-maaottelun Suomi-Bulgaria lokakuussa. Kaiken edellä mainitun lisäksi Petri vihelsi myös Futsal-liigaa (5 ottelua). III-divisioonaa vihelsi kerhomme erotuomareista 6 henkilöä. Liiton peleihin saatiin mukaan lupaavia ja kehityskelpoisia erotuomareita. Nuorista jäsenistä moni pelaa myös aktiivisesti, eikä tämä voi olla heijastumatta myös erotuomaripuolelle.

Futsalin puolella valioerotuomarina jatkoi kevätkaudella Ville Tiljander. Antti Kemppinen ja Petri Viljanen olivat myös futsalvalioerotuomareita koko kauden. Lupaava erotuomarimme Eerik Hyöty oli mukana piirijoukkuecupissa Eerikkilässä sekä urheiluoppilaitosten SM-turnauksessa.

Erotuomaritoimintaa leimasivat vieläkin kauden aikana monet poissaolot, vaikka tilanne parantui jälleen edellisestä vuodesta.

Turnauksien hoitamiseen kerhon erotuomareita pyydettiin entiseen tapaan. Suurimpana turnauksena oli PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli 304 kappaletta sekä 300 ottelua. Yhteensä turnauksissa tuomaroitiin noin 700 ottelua. Onneksi myös reservierotuomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen. Lisäksi jotkin erotuomareistamme osoittivat turnauksissa uskomatonta venymiskykyä sekä turnauskestävyyttä.

Lupaava erotuomari: Mirko Varhelahti
Futsaltuomari: Petri Viljanen

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2012 olivat Pekka Luoma (gentleman-pelaaja, MInto) ja Eetu Räisänen (lupaava juniori, FC Jazz).

31.12.2012 taselaskelman mukaan kerhon tilillä on 1105,63 € . Tilikauden tulos oli 4285,13 euroa voitollinen.