Toimintakertomus 2011

Vuosi 2011 oli erotuomarikerhomme 59. toimintavuosi.

Jalkapallokausi porilaisittain katsottuna sisälsi urheiluun kuuluvia onnistumisia ja pettymyksiä. FC PoPa pelasi ykkösdivisioonassa ja sijoittui kolmanneksi viimeiseksi ja näin ollen putosi sarjan päätteeksi Kakkoseen. Kakkosessa Fc Jazz sijoittui sijalle 7 ja MuSa sijalle 13. Fc Jazz säilytti sarjapaikkansa, mutta MuSa lähti hakemaan vauhtia Tampere-Satakunnan Kolmosesta. Tampere-Satakunnan kolmosessa porilaisista pelasi MuSa2, joka säilytti sarjapaikkansa. Satakunnan Nelosen voitti TOVE, joka nousi samalla Kolmoseen. NiceF osoitti kuuluvansa naisten liigaan sijoittuen lopulta viidenneksi. Naisten Kakkosessa NiceF:n kakkosjoukkue sijoittui kolmanneksi ja Musan naiset seitsemänneksi.

Nuorten puolella FC Jazz aloitti kauden A-nuorten SM-Karsintasarjassa, pudoten syyskierrokselle A-nuorten Ykköseen ja sijoittuen kahdeksanneksi. PoPa sijoittui sekä kevät- että syyskierroksella toiseksi A-nuorten Ykkösessä. B-poikien Ykkösessä MuSa sijoittui keväällä 8. ja Fc Jazz 9. Syyskaudella Fc Jazz sijoittui myöskin yhdeksänneksi, mutta MuSa jäi 12. eli viimeiseksi.

NiceF:n tytöt pelasivat B-junioreissa I-divisioonaa ja sijoittuivat sekä kevät- että syyskaudella seitsemänneksi.

Futsalin puolella PoPa sijoittui runkosarjassa seitsemänneksi eikä näin ollen päässyt pudotuspeleihin. Musan Salama sijoittui 15 joukkueen Futsalin Ykkösessä sijalle 10.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 3 kertaa. Johtokunnan 2011 muodostivat:

Pasi Laiho puheenjohtaja
Ville Tiljander sihteeri
Kimmo Kangasperko taloudenhoitaja
Matti Lindström jäsen ( varapj.)
Mika Rimpinen jäsen
Antti Kemppinen jäsen

Tilintarkastajina ovat toimineet Reino ja Jussi Astokari ja varatilintarkastajaksi Janne Koivisto.

Erotuomaritehtäviin piirin virallisiin sarjoihin osallistui jäsenistä 53 henkilöä. Jäsenmaksun maksaneita oli 38. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta (11 hlöä) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana ainoastaan yhden virkistystapahtuman: Miittingin saunatiloissa juhlittiin pikkujoulut marraskuussa, osallistujia reilut 20. Laatuun panostaminen näkyy tilaisuuden menopuolen kasvuna, mutta tällä tavoin saatiin väkeä hieman paremmin liikkeelle.

Marraskuussa osallistuttiin Raumalla järjestettyyn erotuomarikerhojen väliseen Nuija-turnaukseen.

Kerhon nettisivut toimivat hyvin ja päivittämisestä vastaa tällä hetkellä Olli Välimäki. Sivujen toivotaan parantavan kerhon tiedottamista entisestään. Sivut ovat osoitteessa: http://kotisivu.dnainternet.net/ov6/oovee/pe53.htm

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Ville Tiljander ja Mika Rimpinen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Lisäksi Laiho ja Tiljander kävivät Merikarvialla kouluttamassa 7 uutta tuomaria. Beachfutiksen koulutuksista vastasivat Pasi Laiho. Futsalin puolella koulutuksesta on huolehtinut Henri Karjalainen.

Menneellä kaudella II-divisioonassa tuomarina toimi kerhomme jäsenistä Lauri Kottonen. Kottosen lisäksi Kimmo Kangasperko ja Ville Tiljander tuomitsivat Kakkosta pelin mieheen. III-divisioonaa vihelsi kerhomme tuomareista 6 tuomaria. Avustaviksi liiton peleihin saatiin lupaavia ja kehityskelpoisia tuomareita mukaan. Nuorista tuomareista moni pelaa myös aktiivisesti, eikä tämä voi olla heijastumatta myös tuomaripuolelle. Peruskurssilaisia oli Merikarvian kurssi mukaan lukien 18, joista suurin oli 15-18- vuotiaita innokkaita tuomarinalkuja. Toivottavasti mahdollisimman moni heistä jatkaa myös tulevalla kaudella.

Futsalin puolella valiotuomarina jatkoi Ville Tiljander ja hän tuomaroi futsalin ykköstä vuoden 2011 aikana yhteensä 8 ottelua. Antti Kemppinen ja Petri Viljanen liittyivät Tiljanderin seuraksi Futsal-valiotuomareihin. Kemppisellä oli 4 ja Viljasella 3 peliä vuonna 2011 Futsalin Ykköstä.

Suomen ja PE-53:n historiaa tehtiin heinäkuussa 2011, kun Ville Tiljander tuomitsi ensimmäisenä suomalaisena tuomarina Beach-Futiksen maaottelun Suomi – Viro Porin Raviradalla.

Erotuomaritoimintaa leimasivat vieläkin kauden aikana lukuisat poissaolot, vaikka tilanne parantui edellisestä vuodesta. Näistä joutuivat joukkueet kohtuuttomasti kärsimään.

Turnauksien hoitamiseen kerhon tuomareita pyydettiin edellisvuotta enemmän. Suurimpina olivat Beach-futis, jossa hoidettiin 413 tuomaritehtävää 28 tuomarin voimin sekä PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli 225 ja tuomareita 29. Yhteensä turnauksissa tuomaroitiin 1042 ottelua. Myös reservituomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen. Jotkut tuomareistamme osoittivat turnauksissa uskomatonta venymiskykyä ja turnauskestävyyttä.

Paras erotuomari: Lauri Kottonen
Paras avustava: Aaro Ollila
Lupaava erotuomari: Miro Leppäkoski
Futsaltuomari: Ville Tiljander

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2011 olivat Ilkka Santahuhta (gentleman) ja Lauri Koskela (lupaava juniori)

Matti Lindström sai Suomen Palloliiton kultaisen ansiomerkin pitkäaikaisesta arvokkaasta työstä SPL:n hyväksi. Markku Tuominen nimitettiin SPL Satakunnan piirin kunniajäseneksi.

31.12.2011 taselaskelman mukaan kerhon tilillä on 1266,98 € . Tilikauden tulos oli 528,76 euroa voitollinen.