Toimintakertomus 2010

Vuosi 2010 oli erotuomarikerhomme 58. toimintavuosi.

Jalkapallokausi porilaisittain katsottuna sisälsi urheiluun kuuluvia onnistumisia ja pettymyksiä. FCPoPa pelasi ykkösdivisioonassa ja haki nousua liigaan mutta jäi lopulta 3. sijalle. Kakkosessa MuSa sijoittui sijalle 9 ja FCJazz-j sijalle 10 eli molemmat säilyttivät sarjapaikkansa. Satakunnan kolmosen herruus meni FCRaumalle, joka ei kuitenkaan karsintojen kautta kyennyt nousemaan sarjaporrasta ylemmäksi. NiceF osoitti kuuluvansa naisten liigaan sijoittuen lopulta kuudenneksi.

Nuorten puolella FCJazz-j, MuSa ja NiceF:n tytöt pelasivat B-junioreissa I-divisioonaa. A-junioreissa ykkösdivisioonaa pelasivat PoPa ja FCJazz-j, joka kauden päätteeksi vietti nousujuhlia.

Futsalin puolella PoPa sijoittui runkosarjassa seitsemänneksi eikä näin ollen päässyt pudotuspeleihin. Satakunnan futsalin II-divisioonasta MuSan nousu vihdoin Futsalin ykköseen onnistui.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 2 kertaa. Johtokunnan 2010 muodostivat:

Pasi Laiho, puheenjohtaja
Matti Lindström, varapuheenjohtaja
Ville Tiljander, sihteeri
Kimmo Kangasperko, taloudenhoitaja
muut jäsenet
Jan Fröberg
Mika Rimpinen
Jyri Rosenholm

Tilintarkastajina ovat toimineet Reino ja Jussi Astokari ja varatilintarkastajina Markku Tuominen ja Pentti Levola.

Erotuomaritehtäviin piirin virallisiin sarjoihin osallistui jäsenistä 60 henkilöä. Jäsenmaksun maksaneita oli 43. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta ( 18 hlö) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana ainoastaan yhden virkistystapahtuman: Miittingin saunatiloissa juhlittiin pikkujoulut marraskuussa, osallistujia reilut 20. Laatuun panostaminen näkyy tilaisuuden menopuolen kasvuna, mutta tällä tavoin saatiin väkeä hieman paremmin liikkeelle.

Matti Lindström täytti toimintavuoden aikana 70v ja Olli Välimäki 60v. Lindström sai lahjansa nestemäisessä muodossa ja Väkimäki sai PE-53 seinäkellon. Pertti Peltolalle ojennettiin kerhon viiri palkinnoksi erotuomariansioistaan ja toiminnastaan kerhon johtokunnassa.

Piiri myönsi arvostetun Tauno Takala-palkinnon Matti Lindströmille.
Kerhon nettisivut toimivat hyvin ja päivittämisestä vastaa tällä hetkellä Olli Välimäki. Sivujen toivotaan parantavan kerhon tiedottamista entisestään. Sivut ovat osoitteessa: http://kotisivu.dnainternet.net/ov6/oovee/pe53.htm

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Ville Tiljander, Kimmo Kangasperko ja Mika Rimpinen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Beachfutiksen koulutuksista vastasivat Pasi Laiho ja Ville Tiljander. Futsalin puolella koulutuksesta on huolehtinut Henri Karjalainen.

Menneellä kaudella II-divisioonassa tuomarina toimi kerhomme jäsenistä Lauri Kottonen. Kakkosen otteluita hänellä oli 12 ja lisäksi 1 naisten liigavihellys. Mika Rimpinen toimi avustavana ykkösessä yhteensä 11 ottelussa ja avustavana Suomen Cupin pelissä VPS – MyPa. III-divisioonaa vihelsi kerhomme tuomareista 8 tuomaria. Avustaviksi liiton peleihin saatiin lupaavia ja kehityskelpoisia tuomareita mukaan. Nuorista tuomareista moni pelaa myös aktiivisesti, eikä tämä voi olla heijastumatta myös tuomaripuolelle. Peruskurssilaisia oli lähes kaksikymmentä, joista suurin oli 15-18- vuotiaita innokkaita tuomarinalkuja. Toivottavasti mahdollisimman moni heistä jatkaa myös tulevalla kaudella.

Futsalin puolella valiotuomarina jatkoi Ville Tiljander ja hän tuomaroi futsalin ykköstä vuoden 2010 aikana yhteensä 8 ottelua. Henri Karjalainen sai koeottelun liiton futsalpeliin (Suomen cup)

Erotuomaritoimintaa leimasivat valitettavasti kauden aikana lukuisat poissaolot, vaikka tilanne selvästi parantuikin edellisestä vuodesta. Näistä joutuivat joukkueet kohtuuttomasti kärsimään. Valitettavasti muutaman tuomarin kohdalla laiminlyöntejä oli useampia.

Turnauksien hoitamiseen kerhon tuomareita pyydettiin edellisvuotta enemmän. Suurimpina olivat Beach-futis, jossa hoidettiin 888 tuomaritehtävää 45 tuomarin voimin sekä PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli 174 ja tuomareita 29. Musan Salaman 50v juhlaturnauksessa urakoitiin 103 ottelua. Yhteensä turnauksissa tuomaroitiin lähes 1300 ottelua. Myös reservituomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen. Jotkut tuomareistamme osoittivat turnauksissa uskomatonta venymiskykyä ja turnauskestävyyttä.

Paras erotuomari: Lauri Kottonen
Lupaava erotuomari: Miika Laivonen
Futsaltuomari: Ville Tiljander

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2010 olivat Jussi Männistö/MuSa (gentleman) ja Alexander Akbar/FCPoPa A (lupaava juniori)

31.12.2010 taselaskelman mukaan kerhon tilillä on 738,22 € . Tilikauden tulos oli 81,08 euroa voitollinen.