Toimintakertomus 2009

Vuosi 2009 oli erotuomarikerhomme 57. toimintavuosi.

Jalkapallokausi porilaisittain katsottuna sisälsi urheiluun kuuluvia onnistumisia ja pettymyksiä. FCPoPa pelasi ykkösdivisioonassa ja oli pitkään mukana kärkikahinoissa, mutta sijoittui sarjataulukossa lopulta 4. sijalle. Kakkosessa FCJazz-j säilytti paikkansa sijoittuen 10. Satakunnan kolmosen herruus meni MuSalle, joka värikkäiden vaiheiden kautta nousi ensi kaudeksi kakkosdivisioonaan. NiceF osoitti kuuluvansa naisten liigaan sijoittuen lopulta 5.

Nuorten puolella FCJazz-j:n B-poikien joukkue pelasi kevätkierroksen korkeimmalla sarjatasolla, mutta putosi syksyksi I-divisioonaan. Samoin kävi NiceF:n B-tyttöjoukkueelle. A-junioreissa ykkösdivisioonaa pelasivat FCJazz-j ja MuSa.

Futsalin puolella PoPa sijoittui runkosarjassa 4. ja pudotuspelien päätteeksi saavutti pronssia. Joukkueesta on valittu myös muutamia pelaajia toistuvasti maajoukkuetehtäviin. Satakunnan futsalin II-divisioonasta Musa yritti nousua, mutta yritys tyrehtyi karsintaottelussa koettuun tappioon.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 6 kertaa.
Johtokunnan 2009 muodostivat:

Pasi Laiho puheenjohtaja
Ville Tiljander sihteeri
Kimmo Kangasperko taloudenhoitaja
Matti Lindström jäsen ( varapj.)
Mika Rimpinen jäsen
Jyri Rosenholm jäsen

Tilintarkastajina ovat toimineet Reino ja Jussi Astokari ja varatilintarkastajina Markku Tuominen ja Henri Karjalainen.

Erotuomaritehtäviin piirin virallisissa sarjoissa osallistui kerhon jäsenistä 61 henkilöä. Jäsenmaksun maksaneita oli 39. Vuosikokouksessa tehdyn päätöksen mukaisesti peruskurssilaisilta (17 hlö) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana kolme virkistystapahtumaa: keväällä pidettiin perinteeksi muodostunut kauden avaussaunailta Karhuhallissa, jossa osanotto oli valitettavan vähäistä. Elokuussa järjestettiin toinen virkistymistilaisuus Musan Paviljongissa. Rita’s Placen saunatiloissa juhlittiin pikkujoulut marraskuussa, jossa päästiin jo reiluun 20 osallistujaan. Laatuun panostaminen näkyy myös yhteistilaisuuksien menopuolen kasvuna, mutta tällä tavoin saatiin väkeä hieman paremmin liikkeelle.

Ari Jokela täytti toimintavuoden aikana 50 v ja hänelle ojennettiin pikkujouluissa kerhon viiri palkinnoksi erotuomariansioistaan ja toiminnastaan kerhon johtokunnassa.

Kerho avasi omat nettisivut Olli Välimäen avustuksella. Sivujen toivotaan parantavan kerhon tiedottamista entisestään. Sivut ovat osoitteessa: http://kotisivu.dnainternet.net/ov6/oovee/pe53.htm

Kerhokouluttajat Pasi Laiho, Ville Tiljander, Kimmo Kangasperko ja Mika Rimpinen toimivat kouluttajina erotuomareiden peruskurssilla. Beachfutiksen koulutuksista vastasivat Kimmo Kangasperko ja Pasi Laiho. Futsalin puolella kouluttamisesta on vastannut Henri Karjalainen.

Menneellä kaudella II-divisioonassa tuomarina toimi kerhomme jäsenistä Ville Tiljander ja kahden ottelun merkeissä Lauri Kottonen. Tiljanderilla oli lisäksi 3 naisten liigavihellystä. Mika Rimpinen toimi avustavana ykkösessä yhteensä 9 ottelussa. III-divisioonaa vihelsi kerhomme tuomareista 5 tuomaria. Talentti-ryhmään ja avustaviksi liiton peleihin saatiin lupaavia ja kehityskelpoisia tuomareita mukaan. Nuorista tuomareista moni pelaa myös aktiivisesti, eikä tämä voi olla heijastumatta myös tuomaripuolelle. Peruskurssilaisia oli lähes kaksikymmentä, joista suurin osa innokkaita ja halukkaita oppimaan uutta. Toivottavasti mahdollisimman moni heistä jatkaa myös tulevalla kaudella.

Futsalin puolella valiotuomariksi valittiin Ville Tiljander ja hän tuomaroi futsalin ykköstä vuoden 2009 aikana yhteensä 6 ottelua.

Erotuomaritoimintaa leimasivat valitettavasti kauden aikana lukuisat poissaolot, vaikka tilanne selvästi parantuikin edellisestä vuodesta. Näistä joutuivat joukkueet kohtuuttomasti kärsimään. Muutamilta tuomareilta jouduttiin piirin puolesta asetellut pelit ottamaan pois ja jakamaan uudelleen toistuvien laiminlyöntien vuoksi.

Turnauksien hoitamiseen kerhon tuomareita pyydettiin edellisvuotta enemmän. Suurimpina olivat Beach-futis, jossa hoidettiin 575 tuomaritehtävää 38 tuomarin voimin sekä PoriCup, jossa tuomaritehtäviä oli 185 ja tuomareita 35. Yhteensä turnauksissa hoidettiin yli 800 erotuomaritehtävää. Myös reservituomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen. Jotkut tuomareistamme osoittivat turnauksissa uskomatonta venymiskykyä ja kestävyyttä.

Paras erotuomari: Ville Tiljander
Lupaava erotuomari: Antti Kemppinen

Kerho on vuosittain palkinnut gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2009 olivat Jari Vuorinen, FCPoPa (Gentleman) ja Aki Jylli, MuSa (lupaava)

31.12.2009 taselaskelman mukaan kerhon tilillä on 657,14 € . Tilikauden tulos oli 374,77 euroa tappiollinen.