Toimintakertomus 2008

Vuosi 2008 oli erotuomarikerhomme 56. toimintavuosi.

Jalkapallokausi oli totuttuun tapaan tiivis ja tapahtumarikas. Vuoteen sisältyi porilaisten joukkueiden osalta menestystäkin, kuin myös pettymyksiä. 2 divisioonassa pelannut FCPoPa sai vihdoin nousunsa ykköseen voittamalla lohkonsa kahdeksan pisteen erolla LoPa:aan. Päätöskierroksella ratkennut kolmosen herruus meni FCJazz-j:lle, joka karsintojen kautta nousi ensi kaudeksi kakkosdivisioonaan. FCJazz-j:n B-poikien joukkue nousi ensi kaudeksi BSM-sarjaan. Valitettavasti saman seuran A-juniorit putosivat SM-sarjasta. Naisten puolella NiceF säilytti paikkansa naisten liigassa nihkeän alun jälkeen ja seuran B-tytöt pelasivat SM-sarjaa säilyttäen myös sarjapaikkansa.

Futsalin puolella PoPa petrasi sijoitustaan viime vuodesta ja kipusi helmikuussa päättyneessä liigassa hienosti hopealle. PoPasta on valittu myös muutamia pelaajia toistuvasti maajoukkuetehtäviin. Nakkilan Nasta voitti Satakunnan futsalin II-divisioonan, muttei pystynyt nousuun karsinnoista.

Johtokunta kokoontui kauden aikana 4 kertaa. Johtokunnan 2008 muodostivat:

Pasi Laiho, puheenjohtaja
Ville Tiljander, sihteeri
Kimmo Kangasperko, taloudenhoitaja
Matti Lindström, jäsen, varapuheenjohtaja
Jan Fröberg, jäsen
Mika Rimpinen, jäsen
Mika Pietarinen, jäsen

Tilintarkastajina ovat toimineet Heikki ja Kaija Santavuo sekä varatilintarkastajina Reino ja Jussi Astokari.

Kerhon jäsenmaksun maksaneita jäseniä vuonna 2008 oli 32. Peruskurssilaisilta (18 hlö) ei ensimmäiseltä vuodelta jäsenmaksua peritty.

Kerho järjesti jäsenistölleen vuoden aikana kolme virkistystapahtumaa: keväällä pidettiin perinteeksi muodostunut kauden avaussaunailta Karhuhallissa, jossa osanotto oli valitettavan vähäistä. Elokuussa järjestettiin kenttäkoulutustilaisuuden yhteydessä toinen virkistymistilaisuus Rita’s Placen saunatiloissa. Samassa paikassa järjestettiin pikkujoulut marraskuussa, jossa päästiin jo reiluun 20 osallistujaan. Laatuun panostaminen näkyy myös yhteistilaisuuksien menopuolen kasvuna, mutta tällä tavoin saatiin väkeä hieman paremmin liikkeelle.

Menneellä kaudella liittotuomaritehtävissä nähtiin kerhomme edustajista Ville Tiljander ja koeotteluiden merkeissä Lauri Kottonen. Mika Rimpinen sai ykköseen aet-asetteluja, mutta valitettava loukkaantuminen pilasi kauden. III-divisioonaa vihelsi kerhomme tuomareista 5 tuomaria. Talentti-ryhmään ja avustaviksi liiton peleihin saatiin monta lupaavaa ja kehityskelpoista tuomaria mukaan. Nuorista tuomareista moni pelaa myös aktiivisesti, eikä tämä voi olla heijastumatta myös tuomaripuolelle. Peruskurssilaisia oli lähes kaksikymmentä, joista suurin osa innokkaita ja halukkaita oppimaan uutta. Toivottavasti mahdollisimman moni heistä jatkaa myös tulevalla kaudella.

Erotuomaritoimintaa leimasivat valitettavasti kauden aikana selvästi edellisistä vuosista lisääntyneet erotuomaritehtävien laiminlyönnit. Näistä joutuivat joukkueet kohtuuttomasti kärsimään. Muutamilta tuomareilta jouduttiin piirin puolesta asetellut pelit ottamaan pois ja jakamaan uudelleen toistuvien laiminlyöntien vuoksi.
Turnauksien hoitamiseen kerhon tuomareita pyydettiin edellisvuotta enemmän. Suurimpina olivat Beach-futis, jossa tuomaroitiin yli 360 ottelua yli 30 tuomarin voimin sekä PoriCup, jossa pelejä yli 180 ja tuomareita myös yli 30. Yhteensä turnauksissa hoidettiin yli 700 erotuomaritehtävää. Myös reservituomareilta saatiin apuja turnauksien hoitamiseen.

Paras erotuomari: Ville Tiljander
Paras avustava: Mika Pietarinen
Lupaava erotuomari: Valtteri Lamminen

Kerho on vuosittain palkinnut Gentleman-pelaajan ja lupaavan juniorin, jotka vuodelta 2008 olivat Piracaia, FCPoPa (Gentleman) ja Topi Mattila, FCJazz-j ( lupaava )

31.12.2008 taselaskelman mukaan kerhon tilillä on 1031,91€ . Tilikauden tulos oli 1115,04 euroa tappiollinen.